Csúnya írás? Van megoldás!

2015.11.08 18:27

Milyen képességek szükségesek az íráshoz?

Az írás - a többi tanulási képességhez hasonlóan - igen összetett folyamat. Kivitelezéséhez sok-sok apró dolog összehangolt munkájára van szükség.

Melyek ezek a képességek?

Az ujj- és kézmozgás megfelelő szintjének köszönhetően tudja gyermeked helyesen fogni a ceruzát, így kerülhetnek az egyes formák a papírra. A szem és kéz összehangolt munkájának eredményeként pedig éppen oda kerülnek az egyes jelek, ahová valók - nem lógnak ki sem a vonalközből, sem a négyzetből. Természetesen a jó hallási megkülönböztető-képesség is elengedhetetlen, hiszen nem mindegy, hogy a '4' vagy a '7' kerül a füzetbe diktálás után.

Ha a fenti képességek közül egy (vagy akár több) nem megfelelően működik, akkor fejlesztésre van szükség. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy gyermekednél írás- és/vagy helyesírás-zavar alakul ki. Ha az íráshoz szükséges képességek sérültek, fejletlenek vagy netalán hiányoznak, akkor könnyen diszgráfia alakulhat ki.

A diszgráfiás gyermek írásképe rendezetlen. A betűk kilógnak a sorokból, egyik jobbra dől, a másik balra. Ráadásul a betűk formája sem szép kerek, hanem inkább szögletes, "szálkás". Előfordul, hogy a szavakat egészen közel írja egymáshoz, majdhogynem egybeérnek, egy másik sorban pedig óriási távolságot hagy két szó között. Képtelen egy írómozdulattal leírni egy szót, szinte betűnként felkapkodja a ceruzát - megszakítva ezzel a folytonosságot.

Egy mondatnyi szó egybeírva

Gyakran tapasztalom, hogy ezek a gyerekek összekeverik az egymáshoz hasonló írású betűket: T -F, v-u, o-a, stb. Helyesírásuk csapnivaló. Nem érzik a rövid-hosszú hangzók közötti különbséget: megkettőzik pl. a 't'-t a tárgyragnál (könyvet helyett ’könyvett’), viszont ahol kellene (pl. múlt idő jelölése), ott nem teszik: ivott helyett 'ivot'-tat írnak.

Képesek akár egy egész mondatot is egy szóként leírni, nem tudják betartani a szóhatárokat. Tollbamondáskor lassabban dolgoznak, mint társaik, nekik ugyanis nehézséget jelent a hallott hangot "betűre" fordítani, lassan jut eszükbe a leírandó betű formája.

Megoldás

Ha gyermeked nem tudja a betűket a vonalrendszerbe beírni, mert azok állandóan "kicsúsznak" belőle, vagy nem találja a "vastag" vonalat, akkor érdemes először a látását megvizsgáltatni. Egy egyszerű szemészeti vizsgálattal megállapítható, hogy gyermeked látásával minden rendben van-e. Ha nincs vele gond, akkor elképzelhető, hogy a térbeli tájékozódási képessége nem az életkorának megfelelő szintű - ezen fejlesztőpedagógus tud segíteni. Előfordul, hogy gyermeked görcsös igyekezettel próbálja alakítani a betűket, mégsem sikerül neki, mert egyszerűen gyenge a kézügyessége. Ebben az esetben színezzetek sokat, gyurmázzatok, fessetek, vágjatok, vagy fűzzetek gyöngyöt. Ezek mind fejlesztik gyermeked kézügyességét.

A helyesírás gyengeségét okozhatja a nem megfelelő hallás is. Ebben az esetben is egy szakorvoshoz menjetek el először. Lehet, hogy egy megnagyobbodott orrmandula a ludas abban, hogy gyermeked nem hallja meg a különbséget 'fél' és a 'vél' között, ezért nem tudja helyesen leírni a diktált szót.

Ha nincs fül-orr-gégészeti elváltozás, tehát gyermeked ép hallószervekkel rendelkezik, mégis gyenge a helyesírása, akkor lehet, hogy beszédészlelési problémával küzd. Ez esetben kérd a logopédus segítségét. A gyenge ritmusérzék nehezíti a rövid és hosszú hangok megkülönböztetését.

Játsszatok sokat! A játékok fejlesztik ezeket a képességeket és szórakoztatnak!!!