Hogyan szerettessük meg az olvasást?

2015.06.03 18:05

Ha útközben nem veszítitek el a varázslatot, akkor biztos a siker!

1. A játék:

A maga ösztönös módján a gyermek, amikor ide-oda gurigázza a vécépapír kartonhengerét, újra felfedezi a kereket. Miközben építőkockáival játszik megtanulja, hogy hogyan védje ki a gravitáció hatását azzal, hogy a tornyot megfelelően alátámasztja, nehogy azonnal összeomoljon. Tehát, ahogy a játéka fejlődik, sorra újra felfedezi az emberiség nagy kulturális vívmányait. Ugyanez a helyzet akkor, amikor az emberiség legnagyobb kulturális teljesítményét, az írás-olvasást sajátítja el. Bármit tanuljon is a gyermeked később az iskolában, minden későbbi tanulmánynak az olvasás az alapja. Ezt már ezerszer hallottuk... Arról viszont kevesebb szó esik, hogy a gyermek a játék során érik meg az olvasástanulásra. Ha gyermeked például sorra megtanulta az egyre bonyolultabb társasjátékokat, akkor azt is megtanulta, hogy hogyan tartsa kordában vágyait és érzéseit és hogyan használja fel belső energiáit egy cél elérése érdekében. Így nem esik nehezére, hogy ugyanezeket a készségeit az olvasás megtanulása során is hasznosítsa. De ha nem sajátította el és fejlesztette tovább ezeket játék közben, akkor az olvasásra sem tudja alkalmazni, így az érdektelen és örömtelen tevékenység marad számára. Játsszunk vele!!!

2. A vágy, hogy izgalmas történetek ismerjen meg:

A könyvekkel való ismerkedés során, kezdetben az olvasás egyszerűen valamiféle varázslatnak tűnik gyermeked számára, amelynek semmiféle gyakorlati haszna nincsen. Mi felnőttek többnyire nem tudjuk, hogy a gyermek csak akkor tanul meg olvasni,  ha kezdetben egy ideig képzelete is kielégülést talál benne - akárcsak a játékban -, és ha ugyanakkor hatalmas varázslatnak is érzi azt. Az a gyermek, aki nagyon szereti, ha mesélnek neki, és ezek a mesék mozgósítják és kielégítik a képzeletét, azt is szeretné megtanulni, hogy hogyan olvashatná el ezeket az izgalmas történeteket ő maga is, amikor nincs senki a közelben, aki felolvashatná neki.  De ha nem élte át annak örömét, hogy felolvassanak neki, akkor nem támad fel egykönnyen az érdeklődése az olvasás iránt. E tapasztalat híján kételkedni fog benne, hogy az csakugyan olyasmi-e, amit ő meg akar tanulni, és úgy fogja érezni, hogy az ehhez szükséges kemény munka nem éri meg a fáradságot. Inkább kényelmesen megnéz egy filmet.

3. A jó példa:

Ehhez még az is szükséges - vagy legalábbis sokat segít -, ha látják, hogy szüleik is szeretnek olvasni. Hiteltelen dolog olyasmire bíztatni gyermekünket, amit mi sem teszünk!


4. Maradjon idő a játékra, mozgásra is:

Ha azt akarod, hogy gyermeked sikeres legyen az iskolában, akkor, biztosítanod kell számára, játékidőt. A tanulás nem akadályozhatja meg, hogy a játékból is kivegye a részét. Okosan osszuk be az időt, és tartsuk magunkat hozzá, ne legyenek egész napos harcok a tanulással. Segít, ha azonos időben tanulunk, mert a gyerek megszokja ezt, és nem harcol minden alkalommal.

5. Közös élmény az olvasás:

Ha már megtanult olvasni, az nem jelenti azt, hogy ezentúl ne olvass neki és vele. Ne azt érezze, hogy veszteség érte. Olvassatok együtt!!!

                                                                                                Alkér Orsolya nyomán