Olvasászavar kicsiknél. Hogyan segítsünk?

2014.11.08 18:01

Olvasászavar

Nézzük csak, melyek azok a tünetek, amelyek előre jelezhetik az olvasászavar kialakulását. Hogyan segíthetünk?

KICSIKNÉL

Mi jellemző gyermeked mozgására?

A mozgás minden tanulási tevékenységnek az alapja. Gyermeked csecsemőként a mozgás segítségével fedezi fel a világot, így éri el kitűzött céljait, például így szerzi meg kedvenc játékát.

A beszéd is mozgás: a szájkörüli izmok, valamint a beszédszervek (például a nyelv) mozgatásának köszönhetően jönnek létre az egyes hangok. Erre épül a későbbiekben az olvasás-írás megtanulása. Éppen ezért már egészen korán felfigyelhetsz arra, ha gyermeked fejlődése nem a megszokott mederben folyik.

Kúszás-mászás

Nagyon fontos szerepe van a mozgásformák egymásra épülésének. A kúszás-mászás folyamatának köszönhetően finomodik a két agyfélteke közötti kapcsolat, mely az iskolai tanulás folyamán döntő jelentőségű. Figyelj tehát oda, hogy gyermeked életéből ne maradjon ki ez a fontos mozzanat.

Mit tegyél, ha csemetéd felállt és elindult anélkül, hogy kúszott-mászott volna? Mindenekelőtt ne ess kétségbe! Hozz létre olyan helyzeteket a lakásban, amikor gyermekednek kúsznia, vagy másznia kell, másszatok asztal alatt, bújjatok keresztül alagúton, kússzatok székek alatt.

Önmagában az a tény, hogy gyermeked később csinált mindent, mint a "szomszédé", nem diszlexiára hajlamosító tényező. Lehet, hogy csak nyugodtabb, megfontoltabb gyermek. Természetesen érdemes motiválni: helyezz el színes dolgokat minél távolabb, hogy aztán ő - kíváncsiságától fűtve - elinduljon megszerzésükre.

Finoman

A nagymozgáson túl a finommozgásoknak is jelzésértékük van. Gyermekednek nagycsoportos korában már helyesen kell fognia a ceruzát, és megfelelő nyomatékkal (nem túl erősen vagy nem túl halványan) kell rajzolnia, színeznie. Ha nem így lenne, akkor vásárolj egy olyan színezőt, amelynek témája gyermekéhez közel áll, és vegyél mellé olyan színes ceruzát, vagy zsírkrétát, amelynek színei élénkek (pl. Crayola). Így  szívesebben dolgozik az a gyermek is, aki egyébként utál színezni. Ha gyermeked helytelenül fogja a ceruzát, akkor segíthetsz azzal, ha háromoldalú ceruzát adsz a kezébe, vagy vásárolsz egy ceruzafogót, amely valamennyi ceruzára ráhúzható. Ez biztosítja, hogy a gyerek szabályosan fogja a ceruzát. Fejlesztő eszközöket árusító boltokban, valamint nagyobb papír-írószer boltokban beszerezhetőek ezek a kellékek.

A színezésen túl jó lenne, ha gyakran végeznétek más kézműves tevékenységeket: vágás, ragasztás, papírhajtogatás, gyurmázás. Ezek a kéz izomzatát lazítják, és összerendezik a mozgást.

Mi jellemző gyermeked beszédére?

A beszédet most két részre bontanám. Beszéljünk előbb a beszédről, mint a mozgás egy formájáról.

Ha azt látod, hogy gyermeked beszéde elmosódott, több hang kiejtése is pontatlan, torz, akkor elképzelhető, hogy ügyetlenek a beszédszervei. Ezt annak idején csecsemőkorban a szopással igencsak jól lehetett tréningezni. Persze elképzelhető, hogy a legjobb szándékod ellenére sem tudtad így táplálni gyermeked. Sebaj! Végezzetek olyan játékokat, amelyekkel pótolhatjátok a kimaradt időszakot.

Fújófoci

Vattapamaccsal focizva végezzetek fújó gyakorlatot: az asztalon építsetek egy focipályát, a vattapamacs legyen a labda. Az legyen a szabály, hogy csak a fújás segítségével lehet mozgatni a "labdát". A játék célja természetesen a gólszerzés.

Persze az, hogy gyermeked beszédszervei még ügyetlenek, egyes hangokat (pl. "r") hibásan ejt, még nem feltétlenül vezet diszlexiához. Biztosan ismersz olyan híres embereket, akik beszéde igencsak fejlesztésre szorulna, mégsem küzdenek tanulási zavarral.

Ettől függetlenül természetesen a hibákat javítani kell. Mindenképpen keressétek fel a logopédust, hiszen a helyes artikuláció ma már nagyon sok "szakma" elengedhetetlen feltétele. A helyes hangképzés az önbizalmat is erősíti, hiszen gyakran csúfolódások, viccelődések kereszttüzében találhatja magát a pöszén beszélő gyermek.

Beszédészlelés, beszédmegértés

Nézzük a beszéd másik oldalát: a beszédészlelést, beszédmegértést, szókincset. Ennek eltérő fejlettségi szintje már okozhat diszlexiát. Tehát, ha gyermeked azért nem ejti helyesen a hangokat, mert nem hallja az egyes hangok közötti finom különbségeket, ne késlekedj! Fordulj azonnal szakemberhez (logopédushoz). Az időben elkezdett terápiával megelőzhetők, csökkenthetők a tanulási problémák.

Szókincs

A szókincs állandó gyarapítására is nagy szükség van. Olvassatok, beszélgessetek minél többet. Figyelj oda gyermekedre, és ha azt látod, hogy vannak dolgok, amiket nem ért, akkor szánj rá időt, és magyarázd el neki. Fontos, hogy a nyelvtani toldalékokat is helyesen használja gyermeked mire iskolába kerül. Nem mindegy, hogy a füzetbe vagy a füzetre kell-e írnia valamit.

 

ISKOLÁSOKNÁL

Mutassunk jó példát!

 Lássa a gyermekünk, hogy mi is szívesen olvasunk! Magazinok, sportújságok, könyvek legyenek elérhető közelségben. Lássa a gyermek, hogy mi is szívesen vesszük kézbe ezeket, szórakoztat bennünket az olvasás. Nem kell sok időt szánni erre! Ha sok a munkánk, elég ha napi tíz percet szánunk olvasásra, lényeg, hogy a kicsikénk is lássa ezt rendszeresen.

Tegyük játékossá az olvasást, írást!

Fejtsünk együtt rejtvény! Próbáljuk meg vele együtt kitalálni a megfejtéseket.

Játsszunk betűvadászatot! Mindenki az általa választott betűből keressen a legtöbbet egy újságcikkben! A versenyzés játékká változtatja a gyakorlást.

Szóban is játszhatunk, pl. szóláncot, vagy betű barchobát. (hosszú úton a kocsiban)

Néha adhatunk a gyerekeknek írásban utasítást, vagy jutalmat. Írjuk le, hogy a hűtőben a bal fölső polcon található túró rudit megeheti. Akár minden nap kitehetünk egyet hűtőmágnessel.

Készíthetünk közösen egy szó- kép memória játékot, amellyel minden vasárnap játsszunk, és bővítjük egy-két párral.

Vegyünk szókirakó társasjátékot, és minden hétvégén játsszunk vele. Vigyázzunk, ha egyből sokkal jobbak leszünk elvesszük a kedvét.

Kereshetünk egy nagy betűmérettel és sok képpel ellátott könyvet, amelyből minden nap olvashat nekünk, vagy a kistestvérének egy-egy oldalt. Ezért a munkáért „fizethetünk” is. (pl. zsetonnal, amit beválthat, mozira, kirándulásra, gokartozásra, stb.)

Rajzolhatunk naplót, amelybe néha bekerülhet egy mondat is, így az írás is szívesebben megy. Kereshetünk hasonló korú levelezőpartnert is.

Ezek a tevékenységek mindig maradjanak szórakoztatóak, sose erőltessük, inkább motiváljuk őket. Ne felejtsük, ilyenkor legyünk velük együtt, mert ebben a korban ez nem megy egyedül. SOSE LEGYÜNK ELÉGEDETLENEK A SZIDÁS NEM SEGÍT! BÁTORÍTSUK, SEGÍTSÜK, MINDEN APRÓSÁGNAK ÖRÜLJÜNK!

Ha valamelyik ötletünk nem jött be, találjunk ki másikat, ne erőltessük, és ne vigyük túlzásba!!!